Vi oplever i
Lohals på Langeland, et sandt helvede i skovene omkring
Lohals.
Gigantiske
maskiner ødelægger skovveje og stier, så cykellister og
kørestolsbrugere ikke kan færdes i NOGEN af skovene. Lige i
skovene omkring Lohals færdes så mange borgere, - så den
værdi der ligger i de par stammer, der kan hentes ud, slet
ikke står mål med de rekreative værdier, der går tabt. Vi
oplever også hvordan en enkelt lille pind med rød streg på,
langt inde i skoven, kræver, at der banes en bred motorvej
ind til den lille pind, der skal hentes ud, som 8 mand der
skal bære 1 mand ind og jage storken væk, så han ikke træder
kornet ned.
Maskinerne er så
store og tunge, - at de grove spor de efterlader, - er som
støbt i beton og holder, - til der så kommer en flishugger,
- der efterlader et 5 cm tykt lag flishugaffald, - cykler og
kørestolsbrugere heller ikke kan køre i og når det efter et
lille år så småt går til, så begynder det hele forfra igen.
Vi kan godt se,
- at der gøres et lille forsøg på at udbedre nogen af
skovvejene, men alt for lidt, alt for sent og kun pletvis.
Vi kunne ønske os, at den meget store interesse for de
rekreative værdier i skovene omkring Lohals, - prioriteres
så højt, - at den kommercielle udnyttelse indstilles
fuldstændigt. Det kræver nok en henvendelse til ministeren
på området og samtlige politiske ordfører på området, - men
hvad er administrationens kommentar til den terror af
skovene og tab af rekreative værdier, - handicappede,
motionister, cykellistet og naturelskere oplever.
Kære Niels,
Tak for sidst. Det var både hyggeligt og
lærerigt at se på skovvejene sammen.
Hermed en lidt forsinket opfølgning på vores
tur.
Vi snakkede lidt om økonomi, og hvordan
regnestykket vil se ud, hvis vi undlod skovning. Vi har
ikke tal for de enkelte skove, men en stor del af skovningen
sker i de nordlangelandske skove. Hos Naturstyrelsen Fyn har
vi årligt i gennemsnit en nettoindtægt på 1.650.000 kr. på
skovning og flisning. Til sammenligning har vi udgifter på
ca. 300.000 kr. til vedligehold af skovveje og vandløb.
Det er os, der opsætter de gule bånd. Det er
for at markere, hvor skovmaskinerne må køre i skoven. Vi
bruger papirbånd, som i løbet af et par år falmer og går i
opløsning. Vi tager således ikke papirbåndene ned efter endt
skovning. Det vil være for dyrt. For den aktuelle skovning i
Nordlangeland vil det måske dreje sig om 3-4 dage for en
skovarbejder.
Det kan ganske rigtigt være svært at køre på
vejene med cykel, når der ligger flis. Vi skovler normalt
flisen væk, hvis vi anser det for et problem.
Endelig snakkede vi om kæde-bommen ved
Skovhaven, hvor det var vanskeligt at køre uden om bommen,
da rabatten er ujævn og hullet. Vi får lagt lidt materialer
på.
Venlig hilsen
Jakob Harrekilde Jensen
Skovrider | Fyn
+45 72 54 35 50 | +45 41 78 20 43 | har@nst.dk
Miljø- og
Fødevareministeriet
Naturstyrelsen | Sollerupvej 24 | 5600 Faaborg | Tlf. +45 72
54 30 00 | nst@nst.dk |
www.naturstyrelsen.dk